Eilisistä pöllöistä tuli mieleeni yksi elämäni hienoimmista keväistä luontokokemuksien parissa.
Se tapahtui keväällä 2003, kun asuin kaupungin laitamilla ja tutustuin silloisen koirani Novan kanssa ympäröiviin metsiin. Löysin ensinnäkin liito-oravan (Pteromys volans) reviirin, josta ei ollut aikaisempaa tietoa. Jo siis sekin oli ilahduttava kokemus löytää liiturin papanoita lumelta haapojen tyven ympäriltä.
Kyseisellä alueella liikkuessamme (myöhään keväällä) 4.4 => 2.5 alkoi huuhkajapari (Bubo bubo) pitää keväistä soidintaan. Alue, mistä huuhkajien äänet kuuluivat oli eräänlainen sola. Vastapäisellä kukkulalla oli niille sopivia kalliojyrkänteen hyllyjä, missä pesiä. Iltapäivisin jo (klo 15:35 =>), siis auringon ollessa reippaasti vielä horisontin yläpuolella, sekä naaras että koiras "keskustelivat" vilkkaasti. Muistan vieläkin sen atmosfäärin. Aurinko paistoi lämpimästi, talven lumet saivat kyytiä ja tienoon täytti jollakin tapaa salamyhkäinen huuhkajien keskustelu.
Kävimme niitä pimeälläkin kuuntelemassa, mutta iltapäivisin molemmat osapuolet tuntuivat olevan aktiivisempia. Hämärän aikaan toivoin näkeväni liiturinkin, mutta se jäi haaveeksi.
Ylläolevat tarkat päivämäärät ja kellonajat löytyivät muistikirjastani. Olen pitänyt linnuista ja luontohavainnoista kirjanpitoa ainakin vuodesta 1996 lähtien.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti