Suositut postaukset

torstai 3. helmikuuta 2022

Pöllöretki

 

Sotkan pönttö

Tähän aikaan vuodesta alkavat Suomen pöllöt pitää soitimiaan. Pöllöretkelle kannattaa lähteä tyynenä ja sateettomana iltana ja yönä. Olen antanut itseni ymmärtää, että myyrätilanne olisi tänä talvena hyvä ajatellen pöllöjen pesintää.

Eilen tein toisen tämän kevään pöllöretken. Ensimmäisellä kerralla en kuullut kuin liikenteen ääniä. Eilen hiutaloi kevysti lunta, vaikka tähtitaivaskin näkyi. Menin yksin metsään, missä olin käynyt kerran aikaisemmin. Vaan ei kuulunut pöllöjä. Sen sijaan kuului yksittäisiä, etäisinä autojen ääniä ja koiran haukkua. Retki ei kuitenkaan ollut huono. Yksin pimeässä metsässä oli omalla tavallaan voimaannuttava. Kyllä minä tästä nousen! Tai kuten ystäväni J.M. sanoo:" Kyllä me tästä (nimeni) vielä nousemme".

Lintuaiheeseen liittyen vastaus 25.1.2022 esittämääni siipiveikko-kysymykseen on: tilhi (Bombycilla garrulus) Sain yhden vastauksen toisen foorumin kautta. Siinä veikattiin etelänpuukiipijää. Sitä ei ole Suomessa tavattu.

Lähteet:

https://www.luke.fi/uutinen/myyrakannat-alhaiset-suurimmassa-osassa-suomea/

https://suomenluonto.fi/koulut/pollojen-yo/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

🧭 koilliseen

Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää  Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...