Suositut postaukset

keskiviikko 16. helmikuuta 2022

Oireilua 3

 Minulla oli paha olla tänä vuonna ystävänpäivänä. Oli niin kova ikävä koiraani Uskoa. Luulin jo, että olisin päässyt pahimman surun ylitse, mutta vielä mitä! "Koiraton talo on hengetön talo". Onneksi on ympärillä "koiraystäviä", joille voi asiasta puhua. Kiitos J.M.


Eilen menin asiakkaan luokse, joka on kaukana kaikesta. Ajelin kapeaa tietä, kun maasta nousi varis (Corvus cornix), ja sitten harakka (Pica pica). Ajattelin, että lumisessa metsässä pitää olla jotakin mielenkiintoista, että sinne tulee kyseiset linnut. No, selvisi se ainakin osittain.

Metsäjänis oli joutunut saaliiksi ja sillä herkuttelivat edellisten lisäksi kolme korppia (Corvus corax). Se, mikä jäniksen oli tappanut ei selvinnyt, mutta veikkaan vahvasti kanahaukkaa (Accipiter gentilis) tai suurta pöllöä, kuten huuhkajaa (Bubo bubo). Tuore lumisade oli peittänyt jäljet, mutta lumessa näkyi mielestäni laahausjälkiä. Eli saalistaja olisi vienyt saaliinsa kuusten alle syötäväksi. Muita mahdollisia saalistajia ovat kettu (Vulpes vulpes), ilves (Lynx lynx) ja susi (Canis lupus). Niiden vain luulisi vievän saaliin mennessään. Tosin isoilla petolinnuillakin on voimaa lentää saalis kynsissään kauemmaskin.

Vielä pöllöistä sen verran, että myyriä (Cricetidae) näkyy nyt lumen pinnallakin juoksentelemassa päiväsaikaan, eli myyrätilanne on ilmeisen hyvä. Se tietää vilkasta pöllöjen kuuntelukevättä, kunhan säät selkenevät. Ja tietysti myyräkuumeen ilmenemistä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

🧭 koilliseen

Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää  Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...