Suositut postaukset

sunnuntai 5. joulukuuta 2021

Varkaus

 Varkaus, ryöstö (tai murto)? En tiedä oikeustieteellistä termiä, mutta minun kotini ryöstettiin. 

Tontin ranta 4.12 auringonnousu

Asuin silloin Tampereella ja taloyhtiöömme tehtiin putkiremonttia. Lähdin putkiremonttia Kolille pakoon ottaen vuorotteluvapaata puoli vuotta. 

Olin putkiremonttia varten pakannut kaikki tavarani tiiviisti pölyltä piiloon. Vuorannut vitriinin lasiovet tärinän vuoksi, etteivät ne hajoaisi. Tehnyt tuntitolkulla työtä suojatakseni elektroniikan ja muun irtaimiston.

Sain ryöstöstä tiedon vajaan kahden viikon kohdalla aloitettuani vuorotteluvapaan. Kaikki tavarat kodissani oli pengottu ja levitelty. Se siitä huolellisesta pakkaamisesta, vuoraamisesta ja suojaamisesta!

Ryöstöstä tehtiin poliisille heti ilmoitus ja he kävivät asunnossa paikan päällä. Ryöstäjiä ei koskaan saatu kiinni. Murron jälkiä ei ollut. Ovet olivat olleet auki ulos saakka! Ryöstäjät olivat ilmeisesti kävelleet asuntoon sisälle remontoijien ruoka- tai kahvitauon aikana, piiloutuneet sinne ja tehneet ryöstön, kun päivän remonttityöt oli tehty.

Saavuin katsomaan ryöstäjien jättämiä jälkiä muutaman kuukauden kuluttua, sitten kun asunnossa saattoi jo asua. Minulta oli viety paljon tavaraa; vaatteita, koruja, kelloja, kuparia, hopeaa, lasiesineitä. Tavaraa, mitä oli helppo kantaa ulos. Olin perinyt paljon koruja mm. äitini Lapponia -sarjaa ja mm. isäni kultakello Miljonärin, jonka hän oli saanut palkinnoksi jostakin juoksustaan. Isovanhempieni vihkisormukset ja ties mitä tunnearvoltaan korvaamatonta!

Eräs kultaseppä arvioi erikseen menetettyjen korujeni ja kellojeni arvon.  Kaiken kaikkiaan arvioin menettäneeni ryöstössä ainakin 25 000 €. Mikään raha ei tosin korvaa menetystä.

Etsin netistä käytettyjen tavaroiden foorumeilta omaisuuttani, mutten koskaan löytänyt mitään tuttua. Luultavasti tavara siirtyi itä- tai etelärajan taakse, tuskin kuitenkaan länsirajan ylitse.

Se oli erikoista, että minun asuntoni oli ainoa mikä ryöstettiin. Ihan kuin joku olisi kuullut, että asunnon omistaja on toisella puolen Suomea monta kuukautta.

Jokainen voi kuvitella miltä tuntuisi, kun koti ryöstettäisiin. Traumatisoiduin tapahtuneesta ja sen vuoksi asennutin varmuusketjun asunnon ulko-oveen. Minulle tapahtuma jäi 'kummittelemaan' uniini. Saatoin herätä Tampereen kodissani öisin pelottavaan tunteeseen, että jossakin nurkassa seisoo vieras mies. Se oli aina mies. Hyvin ahdistava tunne. 

Täällä maalla en ole enää nähnyt tuollaisia unia. Tosin monesti herätessäni tässä vuokra-asunnossani luulen olevani vieläkin Tampereella. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

🧭 koilliseen

Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää  Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...