Tänään 8.12 on suomalaisen musiikin päivä ja säveltäjä Jean Sibeliuksen syntymäpäivä.
Ensimmäinen muistoni Sibeliuksen musiikista saattaa olla, kun Suomen itsenäisyyden 60-vuotispäivää juhlittiin 1977.
Itsenäisyyden kunniaksi koulussani järjestettiin arvokas juhla. Sain olla osallisena koulun kuorossa, kun lauloimme Sibeliuksen Finlandian ja tyttöjen joukkuevoimisteluryhmä esitti Sibeliuksen Valse Tristen pimellä näyttämöllä käsissään valkoiset, palavat hautakynttilälyhdyt (sellaisia ei enää myydä).
Jean Sibelius on minulle SE säveltäjä. En kuitenkaan osaa nimetä yhtä ainutta hänen teoksistaan toista paremmaksi. Jokaisella niillä on oma paikkansa ilmentäen hienosti atmosfääriä.
Olen käynyt kuuntelemassa Tampere Filharmonian esittämänä pari kertaa 2. sinfonian, mikä on minulle se kaikkein merkityksellisin (liittyen Koliin). Samoin olen käynyt kuuntelemassa Jyväskylä Sinfonian esittämänä Andante Festivon ja viulukonserton, minkä solistina oli Réka Szilvay.
Elävän orkesterin soidessa tuntuu kuin olisin itse siellä teoksen sisällä, niin intensiiviseltä se tuntuu. En osaa selittää sitä sen enempää. Upea tunne! Sitä tunnetta en koe pop-musiikin live-keikoilla. Klassisen musiikin konserteissa on mielestäni ylevämpi, arvokkaampi tunnelma.
Tänään kannattaa kuunnella radio Yle 1:stä, sillä siellä soitetaan koko päivän suomalaista musiikkia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti