Tässä olen kuusen istutuksessa pottiputkella. Kuusentaimet ovat 1,5 -vuotiaita. Tänään oli sopiva ilma istutukseen, koska tuuli kohtalaisesti, eikä lämpötila päässyt nousemaan liian korkeaksi.
Tein tuttavalle "vaihtotaloutta", eli ostan häneltä lehtikuusen lankkua uudisrakennukseeni ja maksan osan niistä tekemällä työtä.
Ja mikä parasta, saa olla keväisessä luonnossa, keskittyä vain löytämään taimelle hyvä kasvualusta ja toivoa sille hyvää ja pitkää elämää elävänä puuna. Voi unohtaa kaiken muun. Kuunnella lintujen laulua, heitellä koiralle käpyjä ja viettää laatuaikaa.
Picea abies eli metsäkuusi, kuusi.
Kuusta kaupataan Keski-Euroopassa nimellä whitewood (valkopuu). Sydänpuusta tehdään usein lattioita.
Kuusen pihkaa on perinteisesti käytetty ihovaurioiden hoitoon, ja se on hyväksytty lääkekäyttöön pihkavoiteena.
Oletko nähnyt koskaan karsikkopuuta? Karsikkopuita on vielä jossakin paikoissa nähtävyytenä. Tiedän täältä päin ainakin yhden. Karsikkopuuhun kaiverrettiin vainajan nimikirjaimet ja kuolinvuosi. Vainaja liitettiin näin tuonpuoleiseen yhteisöön ja estettiin kummittelu.
(Valokuvaaja: I.P.)


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti