Suositut postaukset

maanantai 24. toukokuuta 2021

Neljännes vuodesta


 Olen asunut kolme kuukautta Keski-Suomessa. Tuo aika on mennyt nopeasti, koska on tapahtunut niin paljon asioita. Tampereelle ei ole ollenkaan ikävä. 

Oikeastaan ikävöin vain hyvästä vihannes- ja hedelmätiskistä. Se on merkillistä, että täällä maalla, missä pitäisi tuotettavan sitä kuuluisaa lähiruokaa; juureksia ja kasviksia, niin ne onkin pakattu yksittäin muoviin! Esimerkiksi lanttua ei saa edes kokonaisena irtomyynnistä, vaan se on lohkottuna muovissa. 

Vai onko niin, että kaikki viljelevät itse? Valinnanvaraa ei tarvitse sen takia olla. Tuskin. Jos siis haluaa herkutella kasviksilla tai hedelmillä, on lähdettävä lähimpään isompaan kaupunkiin "shoppailemaan".

Olen aina inhonnut kaupassa käyntiä. Jo pelkästään ruokakaupassa, muista kaupoista puhumattakaan. Ja vaikka inhoan kivijalkakaupassa käyntiä, en myöskään osta juurikaan mitään netistä. Viimeisin nettiostoni oli yksi tenttikirja, mitä ei saanut lainaksi kirjastoista. E-kirjana se olisi tullut halvemmaksi, mutta voisiko sanoa, että vanhan liiton naisena en tykkää lukea kirjoja ruudulta. 

Eilen tuli mieleeni se aika, kun viikonloppuisin kävin täällä mökillä. Viikonlopusta meni vähintään viisi tuntia autossa istumiseen. Eilenkin olisi pitänyt ennen Tampereelle lähtöä laittaa mökki taas ns. kuntoon: siivota, tyhjentää tuhkat pesistä ja vedet saunasta, kantaa polttopuut sisälle ja paljon, paljon muuta. Nyt niitä tekee päivittäin, mutteivat ne kuormita yhtä paljon. Tosin nyt en tyhjennä vesiä saunasta, ainoastaan kannan niitä saunaan☺

Olen jo kahdesti nähnyt aamulla töihin mennessä koppelon, eli naaraspuolisen metson (Tetrao urogallus), tiellä.  Samoilla kohdin molemmilla kerroilla, joten oletan sen olevan sama yksilö. Ensimmäisellä kerralla se käveli tiellä tyyriin oloisena. Kun pysäytin auton, se lensi puun oksalle ja jatkoin matkaani. Toisella kertaa se oli ylittämässä tietä, juoksi tienposkeen ja piiloutui varvikkoon. Se on hieno! Ja miten hyvin se sulautuu luontoon.

Hyvin täällä maalla saa ajan kulumaan ilman TV:tä, kauppoja, kahviloita ja kaiken maailman huvituksia. Luonto on nyt kauneimmillaan ja kiihkeimmillään. Radiosta tulee laadukasta ohjelmaa ja sen saa ladattua aurinkoenergialla. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

🧭 koilliseen

Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää  Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...