| 20.1 lumimyräkkää/sininen hetki |
Otin pari päivää sitten sovitun mukaisesti pankkiini yhteyttä, kun asuntolainan nostaminen alkaa lähestyä. Toimitin pankkiin pyydetyt rakentamisen asiakirjat: rakennusluvan, kustannusarvion ja valmiusastetodistuksen.
Hups keikkaa! Minut olikin poistettu pankin rekisteristä. Kävimme huhtikuussa 2021 pankissa sopimassa asioista ja avasin pankkiin parikin eri tiliä, joista toinen on ns. palkkatili. Olen käyttänyt tilejä ja kaikki on toiminut normaalisti, mutta jostakin syystä asuntolainasopimukseni tai sen aiesopimus oli poistettu.
Tuo ei anna ihan luotettavaa kuvaa asiakkaalle pankin toiminnasta. Onko lainaehtoni enää edes samat, koska olennaiset tietoni olivat kadonneet bittiavaruuteen. Maailma on muuttunut yhdeksänkin kuukauden aikana paljon. Korona jyllää pahemmin kuin koskaan ennen, Venäjä pullistee muskeleitaan ja se tuntuu täällä naapurissa saakka, luonnonkatastrofit seuraavat toinen toistaan, sähkönhinnan nousu ja inflaatio syö ostovoimaa.
No, hätä ei ole tämännäköinen, mutta tietysti hieman hämmentävä. Vaikkakin se olisi vieläkin hämmentävämpää - tai huojentavampaa, jos olisin nostanut asuntolainan ja sitten pankki olisikin poistanut minut rekisteristään. Vähän niin kuin Arto Paasilinnan Jäniksen vuodessa🐇
Minun uudisrakennuksestani on jo 24 % toteutunut valmiusastetodistuksen mukaan. Todistuksen laatii rakennuksen valvoja eli vastaava rakennusmestari. Kustannusarvio on noussut melkoisen paljon ja osa selittyy kustannusten noususta, osa on sellaisia kulurakenteita, mitä ei maallikkona ole osannut ottaa huomioon.
Vaan vielä on pää pinnalla💣
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti