Saimme viikonloppuna yhden polttopuusavotan tehtyä, eli pätkittyä lähinnä viidasta kerätyt latvukset 1,0 m mittaan ja pienemmiksikin. Ylläolevassa kuvassa on metristä puuta yhdeksän pinokuution verran. Pino tehtiin varta vasten rannalle tuulisen paikan vuoksi. Puut kuivuvat paremmin ja siinä voisi kenties olla västäräkille (Motacilla alba), tai ainakin harmaasiepolle (Muscicapa striata) pesäpaikka.
Allaolevassa kuvassa on sitä pienempää puuta, eli 'kattilavalmista'.
Nyt puita on helpompi hallita, kun niitä on saanut pienemmiksi ja parempiin pinoihin. Vaikka eivät puuhommat tähän lopu! Ensi viikolla pinoamme halotut lumpit.
Täytyy tehdä polttopuut nyt, koska rakentaminen vie myöhemmin keväällä kuitenkin kaikki voimat. Puiden kuivuminen alkanee näillä näppäimillä ja kestää ainakin juhannukseen saakka. "Aikainen lintu madon nappaa".
Tuosta "early bird catches the worm" -sanonnasta tuli mieleeni viikon takainen tapaus. Olin lähdössä töihin klo 06:n jälkeen, kun huomasin ikkunastani jonkun rastaan liikkuvan läheisissä puissa. Ulkona oli siis vielä ihan pimeää, mutta katuvalot antoivat valoa sen verran, että erotin rastaan siluetin. Tarkempi lajimääritys jäi puuttumaan, mutta täällä on ollut yksinäinen mustarastas (Turdus merula) ja räkättirastaita (Turdus pilaris). Vahva veikkaus on mustarastas, sillä sehän aloittaa kauniin laulunsa aamuhämärissä (ja jatkaa lauluaan iltahämärän tultua) vähän myöhemmin keväällä. Siinä ruokaillessaan se ei ollut niin säikky hämärän turvin kuin päivänvalolla rastaan ovat.
Puusavotassa kuulin eilen jo käpytikan (Dendrocopos major) rummutusta! Kyllä, se on kevättä, se!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti