Vaikka eilen talven selkä taittui, ei kevät täällä vielä vähään aikaan ole, joskin otsikko jo keväästä enteilee☉
Igor Stravinskyn säveltämät baletit Tulilintu (L'Oiseau de feu) vuodelta 1910 ja erityisesti Kevätuhri, "Kevään pyhitys" (Sacre du printemps) vuodelta 1913, alaotsakkeella Kuvia pakanillisesta Venäjästä, kuuluvat minun suosikkeihin. Musiikki on asymmetrista, iskevää ja "välittää koko sen totaalisen kauhun, jota primitiivinen ihminen tuntee luonnon mystisen voiman edessä" (Ala-Könni, E. et al. 1979;341).
Baletin ensiesityksestä (Pariisin Théâtre des Champs-Élysées'ssä 29.5.1913) muodostui musiikin historian hurjimpia tapahtumia. Jo muutaman johdantotahdin jälkeen vanhoillinen yleisö alkoi kritisoida kovaäänisesti lavastusta, koreografiaa ja tietysti itse musiikkia. Osa yleisöstä marssi kesken esityksen pois teatterista.
Epäilemättä Stravinskyn musiikki aiheutti yleisölle melkoisen järkytyksen, sillä hänen käyttämänsä ilmaisukeinot olivat rajuimpia mitä milloinkaan oli kuultu.
Ei kulunut aikaakaan, kun sekä arvostelijoiden että suuren yleisön mielipide tästä sävellyksestä muuttui. (Elmgren-Heinonen, T. et al. 1959;563-568).
Lähteet:
Ala-Könni, E. et al. (1979). Otavan Iso musiikkisanakirja 5. Otava. Helsinki. 705 s.
Elmgren-Heinonen, T. et al. (1959). Suuri musiikkikirja. Otava. Helsinki. 1110 s.
Eilen Yle Radio 1:ltä tuli konserttitaltiointina Berliinin filharmonikoiden konsertti sisältäen mm. Igor Stravinskyn Kevätuhrin.
| 11.1.2022 koirani nukkuu peittojen alla -25°. Valokuvaaja I.P. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti