![]() |
| 16.9 |
Elämä alkaa voittaa! Tänään on ensimmäistä kertaa melko hyvä olo, tai ainakin erilainen verrattuna muutamaan edelliseen.
Kuvassa on jalkani eiliseltä illalta. Nyt kolmessa ensimmäisessä varpaassa näkyvät 2. kipsin painamat ihorikot. Verenvuoto tyrehtyi, kun pidin verenohennuslääkkeestä parin päivän tauon. Eilen aloitin lääkityksen uudestaan.
Tein eilen pari pientä lenkkiä koiranpennun kanssa. Vajaa kaksi kilometriä ja aikaa kului 100 minuuttia🦿No, jostakin se on aloitettava.
Verenohennuslääkitys on tarpeellista, kun erityisesti alaraaja immobilisoidaan eli laitetaan ortoosiin/kipsiin tai henkilö joutuu vuodelepoon. Kun alaraajan, tässä tapauksessa pohkeen lihaspumppu ei kävelyssä toimi, voi pohkeen syviin laskimoihin syntyä laskimotukos. Se taas voi aiheuttaa keuhkoembolian eli keuhkoveritulpan ja on aina vaarallinen edellyttäen sairaalahoitoa.
Laskimotukoksen syyt
Veritulppia syntyy alaraajojen syviin laskimoihin siksi, että niissä laskimoverenkierto on tavallista hitaampaa ja siten alttiimpi hyytymien synnylle. Laskimotukos on kuitenkin harvinainen ilman riskitekijöitä:
- aikaisemmin sairastettu laskimotukos tai keuhkoveritulppa
- suonikohjut
- vaikea tulehdussairaus
- sydämen vajaatoiminta
- lihavuus
- ehkäisypillerit tai muu estrogeenihormonihoito tai raskaus
- pitkittynyt vuodelepo, lentomatka, luunmurtumat
- leikkaus
- syöpäsairaus
- perinnöllinen tukostaipumus. Erityisesti hyytymishäiriöt, joista tavallisin on hyytymistekijän (FV) geenin mutaatio

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti