Ei mennyt niin kuin Strömsössä!
Keittiö- ja kiintokalusteiden toimituksesta olisi pitänyt tulla avisointi (ilmoitus, kun tavara tai yksikkö saapuu tai lähtee). Eli minua oli ohjeistettu keittiösuunnittelijan toimesta sekä suusanallisesti että kirjallisesti, että avisointi tapahtuu edellisenä päivänä. Tiesin, että tämä nimeltä mainitsematon kuljetusliike kuljettaa vain parina päivänä kotiseudulleni tavaraa. Kun edeltävänä päivänä ei ilmoitusta tavaran saapumisesta tullut, oletin automaattisesti kuljetuksen siirtyvän seuraavaan viikkoon. Olin jo varannut 10 kuljetuslavalliselle kantoapua tietylle päivälle... Vaan mites kävikään?
Oli kylmä ja sateinen päivä. Ilman kosteusprosentti oli 95–96. Tehtaan ohjeena oli, ettei keittiö- ja kiintokalusteita saa säilyttää ulkona, koska ne eivät kestä kosteutta.
Olin töissä, kun minulle tuli soitto 17 minuuttia ennen kuin jakeluauto kurvasi pihaan:"Täällä olisi nämä huonekalut!"
Olin ihan äimän käkenä. Mitäs siinä muuta tekemään kuin haalimaan porukkaa kokoon. Ihmiset, jotka eivät osanneet odottaa mitään tällaista. No, eihän siellä ollut aluksi kuin ystäväni, joka levitti konttien päälle pressua, sillä niitä ei oltu suojattu ylhäältä päin mitenkään.
Sain reilun tunnin kuluttua yhden miehen verkoilta lisäavuksi, toinen oli tiedon saatuaan lähtenyt ajamaan Helsingistä.
Voitte arvata saiko kuljetusliike muutaman tuohtuneena yhteydenoton keittiösuunnittelijalta ja minulta. Kehtasivat väittää ettei tehdas ollut maksanut avisoinnista. Asiakaspalvelija ei ollut kutsumustyössään ja jäi kiinni vielä perättömistä puheistaan! Tässä tapauksessa minähän olen asiakas, eli lopullisen laskun maksaja ja tavaran 'onnistuneen kuljetuksen' vastaanottaja. Tavara oli kärsinyt kuljetuksessa myös vaurioita kaiken muun lisäksi.
No loppu hyvin, kaikki hyvin. Tavarat saatiin sisälle ilman kosteusvaurioita. Tehtaalta tulevat uudet kalusteet vahingoittuneiden tilalle.
![]() |
| Tässä paniikinomaista tavaran sijoittelua. Valokuvaaja I.P. |
Kokemusperäiseen intuitioon vedoten menetin luottamuksen kuljetusliikkeeseen. Sanotaanko näin, että ylikansallisen logistiikkafirman maine ei mairittele. Harmiksi vain, se on fuusioittanut itseensä suomalaisia kuljetusfirmoja.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti