Lukiessani juttua vesakkomyrkytyksistä (Suomen Luonto -lehti) palasi hämärästi muistiini sellaista, minkä olin täysin unohtanut.
Ne lukijat, jotka eivät tunnista asiaa, kerron siitä vähän.
"Suomen luontoon kylvettiin 1950-luvulta alkaen satoja tuhansia kiloja vesakkomyrkkyjä, joista osa sisälsi erittäin vaarallista dioksiinia. Luonnonsuojelijoiden aktiivisuus, yleisen mielipiteen herääminen ja lainsäädännön kiristäminen pakottivat lopettamaan myrkytyslennot 1980-luvun lopulla." Suomessa käytettiin samaa myrkkyä, jota Yhdysvallat oli kylvänyt Vietnamissa Agent Orange -nimellä vuodesta 1962 alkaen.
Syynä vesakkomyrkytyksiin oli lehtipuiden hävittäminen, jotteivät ne haittaisi havupuiden kasvua. "Metsäalan vaikutusvaltainen yhteisrintama eli metsäyhtiöiden johto, Metsähallituksen virkamiehet, Metsäntutkimuslaitoksen johto ja osa tutkijoista sekä osa mediasta tukivat voimalla vesakoiden lentoruiskutusten jatkamista."
Samalla kun myrkyt taltuttivat kaksisirkkaiset ruohokasvit, siis metsämarjat ja lehtipuut, niin "fenoksihapot aiheuttivat nisäkkäille mm. lamaantumista, lihasheikkoutta sekä tunto- , koordinaatio- ja ääreishermostohäiriöitä. Lääkintöhallitus totesi vuonna 1980 2,4,5-T:stä, että se 'suurina pitoisuuksina saattaa vaurioittaa korkeimpien eliöiden geneettistä materiaalia'. Muut fenoksihapot voivat olla samoin suurina annoksina heikosti mutageenisiä (syöpää aiheuttava) ja klastogeenisia (kromosomikatkoksia aiheuttava)."
Myrkyt saastuttivat maita ja vesistöjä. Myrkyt tappoivat selkärangattomia. "Linnusto väheni puoleen entisestään, kanervikosta tuhoutui puolet."
Se mitä muistini oli armeliaasti unohtanut, mutta mm. ylläolevan lukeminen palautti mieleeni, oli marjastus- ja sienestyskielto. Karjalaisuudesta voimakkaasti ammentamana, nuo ravinnonhankintakeinot ovat edelleenkin tärkeä osa luonnossa liikkumistani.
Lentoruiskutetuilla alueilla tai niiden välittömässä läheisyydessä ei voinut ruskutusvuonna marjastaa tai sienestää. "Alueet oli merkitty maastoon varoituskylteillä, joilla kerrottiin varoajat." Muistan erityisesti mummoni olleen hyvin tarkka, minne sai mennä keräämään luonnon antimia.
"Nykyään vesakontorjuntaan käytetään kantokäsittelynä, taskuttamalla tai maanpäällisinä lehvästöruiskutuksina pääasiassa glyfosaattipohjaisia myrkkyjä kuten Roundupia." Roundup on hyvin haitallista mm. pölyttäjille, joiden luontokatoon on havahduttu liian myöhään.
Lähde:
Nortio, J. (2022). Myrkynkylväjät. Suomen Luonto 1/2022.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti