Jos tämän päivän teemassa pysytään, niin tähän yhteyteen sopii juttu, joka julkaistiin tänään Helsingin Sanomissa. Tutkimuksessa oli testattu luontokävelyn vaikutusta ihmisen kokemaan pelkoon ja stressiin.
"Ennestään oli tiedossa, että maaseudulla elävien ihmisten mantelitumake reagoi stressikokeissa hillitymmin kuin kaupunkilaisten."
"Kävely luonnossa vaimentaa pelon ja stressin käsittelyyn osallistuvan mantelitumakkeen toimintaa aivoissa."
Tutkimuksen tuloksena oli, että kaupunkilaisten tulisi helposti päästä luonnon helmaan stressiä lieventääkseen.
Lähde:
Puttonen, M. (2022). Luontokävely sammuttaa stressin – Jo tunnin lenkki metsässä näkyy aivojen pelkoalueen rauhoittumisena. Helsingin Sanomat. 15.11.2022.
Itse olen huomannut, että luonnossa liikkuminen auttaa asettamaan perspektiivin niin sanotusti paikoilleen. Eli jos on ahdistunut, stressaantunut tai pelokas, luontoliikunta palauttaa ajattelun kirkkaammaksi, selvemmäksi, ikään kuin puhdistaisi 'ajatuskuonia' pois.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti