"Kasvaisinpa puuna siellä, missä liikut, armas, tiellä: sinut helteessä varjoaisin.
Liikkuisinko lintu minä, missä päilyt kukka sinä: sulle lauluni soinnuttaisin.
Oisin vaikka kotiseinä, missä sinä muuriheinä: sulle turvani tarjoaisin.
Tai kun kattoholvi oisin, sinut lampukseni soisin: korkealle sun kohottaisin.
Oisinp' oiva honkatupa, siellä ois sulla valtalupa: rakkauden ois valtakunta.
Valtaistuin uupuis sulta, siihen saisit polven multa: nähdä voisimme onnen unta."
J.H.Erkko
Lähde: Hautala, H. Laine, A. (toim.) (2006). Metsän polkua kuljen. Suomalaisia sielunmaisemia. Kirjapaja. 64 s.
Vastaus 3.6.2022 esittämääni kysymykseen linnun munasta. Se on tuiki tavallisen talitinttimme (Parus major) muna.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti