![]() |
| Suopursun (Rhododendron tomatosum) ihana tuoksu valtaa nyt soiset tienoot |
Kuten kirjoitin blogissani 28.5.2022, tein ystäväni luokse tilapäisen osoitteenmuutoksen poikkeamislupapäätösprosessin ollessa kesken. Eilen tuli Digi- ja Väestötietovirastolta (DVV) minulle kirje (kts. alla), jossa ilmenee etten voi muuttaa tilapäisesti yli kolmeksi kuukaudeksi, vaan vakituinen osoitteeni pysyy vuokra-asuntoni osoitteessa!
Minua siis pyydetään tekemään joko vakituisen osoitteen muuttoilmoitus talooni, vaikkei osoitetta ole vielä virallisesti olemassakaan, tai muuttamaan vakituisesti ystäväni asuntoon.
Yritin muuttaa tilapäisen osoitteeni vakituiseksi ystävälleni, muttei Digi- ja Väestötietoviraston ohjelma anna minun tehdä sitä. En voi siis muuttaa samaan osoitteeseen, jossa asun⁉️
Syy miksen voi vielä tehdä vakituista muuttoilmoitusta talooni, kun poikkeamislupaprosessi on kesken, on yksinkertainen.
Tuttavani kertoi samanlaisesta tilanteesta tässä taannoin omalta kohdaltaan. Hänellä oli jo kaikki poikkeamislupaan liittyvät asteet käytynä, mutta entinen maistraatti, nykyinen DVV alkoi asiasta "nikotella". Se väitti, ettei heillä näy rakennusvalvonnan "leimaa" (minulta se vielä siis puuttuu). Tuttavani neuvoi kääntymään rakennusvalvonnan puoleen ja asia näin selvisikin. MUTTA muutaman viikon kuluttua maistraatti lähestyi taas samalla asialla. Kun kolmannen kerran maistraatti kyseenalaisti tuttavani poikkeamisluvan jo kuukausien kuluttua ensimmäisestä yhteydenotosta, tuttavani riemastui ja lupasi tehdä asiasta rikosilmoituksen, jos maistraatti vielä kerran soittaa. Soittoa ei enää ole kuulunut.
Joten siis, haluan omalta kohdaltani poikkeamislupaprosessin päätökseen ennen kuin alan "painimaan" maistraatin kanssa.
Huvittavinta, tai ehkä tässä tapauksessa ivallisinta, oli haluni tehdä asiat oikeassa järjestyksessä, ja että postini löytää ihan varmasti perille (talonrakentajana paperisia laskuja muuten riittää!). Nyt DVV "pakottaa" minut asumaan vuokra-asunnossani vakituiseen, kunnes saan poikkeamislupaprosessin päätökseen. Näin kesäloma-aikana siihen voi mennä muutama kuukausi. Vertaa irtolaislaki ja irtolaisvalvonta (alla), vaikkei laki ole enää voimassakaan.
Jätin tänään asiasta soittopyynnön kyseiselle päätöksen tekijälle. Sitä odotellessa!
Voin toki vaatia DVV:lta oikaisua päätöksestä, mutta minulla on 30 päivää aikaa. Nyt on kulunut jo kuusi päivää.
Haluaisin vain rehellisesti tietää missä "ajoin ojaan", miten menetellä kun DVV:n ohjeistuksen mukaisen muuttoilmoituksen tekeminen ei onnistukaan ja voiko minua kohta verrata irtolaiseksi🤨
Irtolaislaki (17.1.1936/57) oli Suomessa vuonna 1936 säädetty ja vuosina 1937–1986 voimassa ollut laki, joka koski irtolaisten hoitoa ja valvontaa yhteiskunnassa. Irtolaisen määritelmä sisältyi lakiin. Irtolaisella tarkoitettiin esimerkiksi yhteiskunnan ulkopuolelle jättäytyneitä, prostituoituja tai kerjäläisiä.
Irtolaislain nojalla henkilö voitiin saattaa ns. irtolaisvalvonnan alaiseksi. Tämä tarkoitti, että henkilölle voitiin antaa määräyksiä mm. hänen asuinpaikastaan. Irtolaiset merkittiin erityiseen irtolaisrekisteriin. Mikäli valvonta ei tehonnut, irtolaisia saatettiin lähettää määräajaksi työlaitokseen. Erityistä irtolaislain soveltamisessa oli, että täytäntöönpanoon ei tarvittu tuomioistuimen päätöstä, vaan työlaitokseen voitiin lähettää hallinto-oikeudellisella päätöksellä.
Lähde: Wikipedia


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti