![]() |
| Kulmaikkunat ja 'kolot', mistä hirren painumista säädetään ruuvilla |
Ottipas eilinen sahausurakka koville! Illalla alkoi sellainen kolotus, varsinkin jaloissa, että oli pakko turvautua kipulääkkeeseen.
Tänään on yläraajojen ojentajalihakset olleet hellinä. No, ihmekö tuo. Normaalistihan tuottamamme lihasvoima on painovoimaa voittavaa, eli konsentrista. Teemme työtä ja askareita meille ominaisella ja työn vaatimalla tempolla. Eilen kuitenkin, tempo tuli 'ulkopuolelta', eli sirkkelipöydän liikkeestä (mitä hallinnoi sahuri) ja lihastyötapa oli osittain eksentrinen, eli jarruttava jota emme paljoakaan normaalisti tee. Eksentrinen lihastyötapa tekee lihaksiin mikrotraumoja, eli tunnemme sen lihaskipuna rasituksen jälkeen.
Lisäksi vielä toistoja tuli satoja, joten rasitusta tuli ihan kiitettävästi. Näissä puuhommissa ei tarvitse lähteä enää kuntosalille. Siitä olen maininnut aikaisemminkin.
No, mutta asiaan...
Rakennussiivous on aliarvostettu työ ja työvaihe. Se on kuitenkin yksi tärkeä tekijä rakentamisen edistymiseksi ja turvallisuuden säilymiseksi. Rakennussiivousta on tehty tontilla lähes joka päivä sen jälkeen, kun seinät saatiin pystyyn; ulkona ja sisällä.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti