Kävin ala- ja yläkoulut 70- ja 80-luvuilla. Siihen maailman aikaan - voi olla nykyisinkin - meillä oli kielten tunneilla opettajan antamat ulkomaalaiset nimet. Muistatko vielä omasi?
En tiedä millä perusteella opettaja valitsi nimen jokaiselle oppilaalle. Liekö siihen vaikuttanut oppilaan suomenkielinen nimi, vaiko habitus tai arpaonni.
My name is Jennie. (A-kielenä englanti).
Jag heter Dorrit. (B-kielenä ruotsi).
Je m'appelle Francine. (B2-kielenä ranska).
Nämä taisivat olla ensimmäiset lauseet, jotka opimme uuden kielen tunnilla.
Tuo ruotsinkielinen nimi oli ja on edelleen ihan hirveä. Kuka on oikeasti Dorrit?
Palatakseni eiliseen postaukseen. Käpytikka (Dendrocopos major) on hakannut toiseen niistä kolopuistaan kaksi koloa lisää. Mikähän hormonihäiriö sille on tullut? Luulisi homman olevan vaativaa yhdenkin kolon suhteen. Nyt sillä on neljäs menossa, jollei tikkoja ole kaksi kilpailemassa reviiristään.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti