Olemme olleet ilman sähköjä jo yli viisi tuntia tälle aamulle (postaus julkaistu klo 10:28). Ukkonen ylitti alueen ennen klo 05:ttä ja silloin sähköt katkesivat. Olin pennun kanssa hereillä, kun uunin ohjauspaneeli ja pakastin antoivat äänimerkin sähkövirran katkeamisesta.
Tähän mennessä sähkökatkot ovat olleet vain minuutin mittaisia, kun keskijännitejakeluverkon suojarele on lauennut esimerkiksi ukkosen aiheuttamasta ylijännitteestä tai releen maasulkusuojaus on lauennut kaatuneen puun tai irronneen oksan myötä. Useimmiten niissä on tuo minuutin mittainen aikajälleenkytkentä, jos häiriö poistuisi sillä aikaa. Muuten häiriö jatkuu. Kuten nyt on käynyt.
Näihin sähkökatkoksiin täytyy vain tottua. Kaasugrillin keittolevyllä keitimme aamukahvit. Se oli kuin paluuta vanhan mökin aikaan😍 Onneksi aggregaatilla saamme jo pakastimeen ja jääkaappiin sähköä.
Savon Voima on sähköni jakeluverkkoyhtiö, jonka vikapalvelunumeroon soitin, ja johon jonotin 30 minuuttia. Häiriön pituudesta ei asiakaspalvelija osannut sanoa. Maaseudun jakeluverkkoyhtiöille on tyypillisiä pitkät sähkökatkot, kun jakeluverkko on vielä toistaiseksi ilmajohtojen varassa.
Aiheeseen sopien laitan kuvia Twist-pistorasioista, mitkä on upotettu työtasoihin. Ylimpiä on keittiön pöytätasossa kolme ja alempaa yksi kappale kodinhoitohuoneen pöytätasossa. Näin sähköjohdot eivät roiku tiellä. Ja kuten kuvasta näkee, voi pistokkeen piilottaa kannen alle tarvittaessa.
![]() |
| Aggregaatti jauhaa sähköä |



Ei kommentteja:
Lähetä kommentti