Olemme harrastaneet avantouintia yli 20 vuotta ja se kuuluu päivittäisiin rutiineihin mökillä aamuin-illoin. Tänä talvena löysin avannon reunalta sauvaluteen (Ranatra linearis). Sellainen puuntikun näköinen kaveri, pitkine jalkoineen. Se voi tosiaankin tulla hengittämään avannon pinnalle talvella.
12.2.2021 kirjoitin, kun olimme kovilla pakkasilla mökillä. Silloinkin kävimme pulahtamassa järvessä. Kuten avantouimarit tietävät, vesi tuntuu lämpöiseltä kovalla pakkasella ja onhan se (-4° ja risat), jos ulkona on -30°. Kova tuuli on kaikkein pahin avantouinnin kannalta.
Tuollaisen kuvassa olevan pienen avannon haittana on terävät jään reunat, joihin tahtomattaankin itsensä teloo. Iho on kuin paperia suhteessa jäähän.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti