Olen pitänyt koko aikuisikäni päiväkirjaa mökillä olosta: päivän lenkkeilyreiteistä, havainnoista, säätilasta, nautitusta ruoasta yms. Kerran vuodessa tiivistän kuluneen vuoden tapahtumia ja tuntoja yhteen.
Olen kolmena viime vuotena ollut yhteenä 544 yötä mökillä. Se on paljon, etenkin kun vakituisen asunnon ja mökin välimatkaa on reilut 200 km yhteensuuntaan.
Olen käynyt mökillä tiiviisti 30 vuoden ajan. Se on minulle elämäntapa, henkireikä, paikka missä olen syvässä yhteydessä luontoon. Osa luontoa.
Suomalaiset ovat vapaa-ajan asunnoillaan vain 37 yötä vuodessa (Adamiak, C. ym. Vapaa-ajan asuminen Suomessa – Asukas- ja kuntakyselyn tuloksia vapaa-ajan asumisen nykytilasta ja kehittämistarpeista. Suomen ympäristökeskuksen raportteja 22/2015). Koronan tuomat rajoitukset ja suositukset varmastikin muuttanevat tilastoja.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti