Meillä paikallisilla on ollut suunnitelmissa perustaa järviyhdistys. Tapasimme ensimmäisen kerran vajaat kaksi kuukautta sitten ensi kerran epävirallisesti ja tänään luonani pidettiin alustava kokous.
Olin kysellyt kautta rantain – sanonta sopii muuten hyvin teemaan – ihmisten halukkuutta järviyhdistyksen perustamiseen ja sain myöntäviä vastauksia. Tämä juttu on kytköksissä joskus aikaisemmin mainitsemaani luonnonsuojeluprojektiin.
Järviyhdistyksen tavoitteena on suojella järviluontoa ja vedenlaatua. Yhdistysmuotoisena on mahdollista saada rahoitusta esim. vesien kunnostushankkeisiin.
Ongelmaksi on vuosikymmenten kuluessa muodostunut kirkkaan veden tummuminen. ELY:n tekemien vuosittaisten veden laatumittausten mukaan mitään hälyyttävää ei ole, mutta pyydysten limottuminen ja näkösyvyyden muutokset ovat olleet silminnähtäviä.
Suurimmat häiriöitä tuottavat tekijät ovat metsämaiden ojitus ja -hakkuut. Avohakkuulta poistetut puut eivät sido enää vettä, vaan se kaikki on maaperässä ja valuu ennen pitkää vesistöihin. Hulevesien mukana järviin joutuu kiintoaineiden lisäksi humusta ja ravinteita. Ne rehevöittävät vesistöt.
Alueen järvet ovat kuuluisia lähteistään ja kirkkaista vesistään. Jotain tarttis tehrä ennen kuin on liian myöhäistä!
Lähde: Lähteellä. Johan Ludvig Runebergin kirjoittama runo 1833. Wikipedia.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti